Under mottoet ”Sådan gør vi dansk kronikerbehandling til internationalt forbillede” afholdte Lægemiddelindustriforeningen LIF en konference den 10. november 2014.

Henrik og Johannes Flensted JensenMålet var at samle alle interessegrupper, der på forskellig vis er involveret i spørgsmålet om, at forbedre forholdene for danskere med en eller flere kroniske lidelser. Konferencen blev afholdt på Ida Mødecenter i København.

Repræsentation:

Vi var omkring 150 deltagere, hvoraf mange kom fra forskellige Nick Hkkerup 1patientforeninger. Kommuner, regioner, hospitaler, fagforeninger, Lægestanden, Sygeplejerådet, Folketinget, Sundhedsstyrelsen og mange andre havde sendt repræsentanter. Dansk Narkolepsiforening var der også, repræsenteret af bestyrelsesmedlem Frio Skytte.

Kun en lille brik …

Set ud fra et samfundsmæssigt synspunkt var konferencen yderst interessant og relevant, men jeg må nok indrømme at vores forening, sygdom og bekymringer kun udgjorde en meget lille brik i et meget stort spil. Listen med kroniske lidelser er uendelig lang, og her gik det ud på at anskue det hele som en helhed. Hvad koster det samfundet?

Sophie Lhde

Bliver midlerne retfærdigt fordelt? Kan man hjælpe flere, hvis man fordeler midlerne på en anden måde? Skal man hjælpe en kraftsyg med kort tid tilbage, eller skal man hjælpe en narkoleptiker, der uden hjælp har udsigt til at leve et livslangt forløb under kummelige forhold?

Hvad er problemet?

I dag har flere end hver tredje voksne dansker mindst en kronisk sygdom, og 70-80 % af udgifterne i det danske sundhedsvæsen anvendes til behandling af patienter med kroniske sygdomme. Prognoserne forudsiger tilmed, at det er et tal, der forsat vil stige markant.

Anne Frlich

Nye løsninger er nødvendige:

En lang række af kompetente oplægsholdere kom med deres betragtninger, og deres forudsigelser var dystre. Der var rosende ord til regeringens klare prioritering af sundhedsområdet, men skal ønsket om bedre sundhedsresultater og mere kvalitet i indsatsen på det kroniske område realiseres, er der behov for at anvende de nødvendige midler på en mere intelligent måde.

Anne HvenegaardHenrik Steen HansenIndsatsområde:

• Forebyggelse
    • Særlig indsats mod borgere i risikogrupper
  • Forstærket opsporing
    • Hurtigere og mere effektiv behandling
  • Bedre genoptræning
    • Patient empowerment

Udfordringer:

• Dupont og Grete ChristensenMange har uopdagede kroniske sygdommeKirsten HansenJes Sgaard
    • Der er for dårlig sammenhæng i indsatsen
  • Der er begrænset adgang til ny medicin
    • Sundhedsteknologi spredes for langsomt
  • For få tilbydes patientuddannelse

Har vi noget at frygte?

Lars Engberg og Anne Ehrenreich

Ninna Thomsen

Der var ikke tale om nedskæringer, men hvor er vi i eventuelle kommende omlægninger? Hvem bliver vinderen på den lange bane? Der står politikere i kulissen, der er parat til at skære i de offentlige udgifter, så det afgørende bliver nok, hvem der kommer til politisk at tage de endelige beslutninger.

Præsentationer fra konferencen

Her kan du læse oplægsholderenes indlæg.

Oprindelse: DNF takker LIF for et godt initiativ.    Lif.dk