Kortlæg din søvn med Søvndagbogen

Bruger du Søvndagbogen tilvirket af Dansk Narkolepsiforening, kan du selv hjælpe til med at få stillet rette diagnose, og efterfølgende sammenholde den med respons og behandling.

Brug nedenstående tekst som hjælp til at udfylde de første skemaer.

Hvordan sover du?

At udfylde søvndagbogen i en til to uger er en god og enkel måde at kortlægge din søvn på. I moderne behandling af søvnproblemer benyttes lignende dagbøger som hjælp til at stille diagnoser såvel som til at følge op på respons af behandling.

Instruktion i brug af søvndagbogen:

Spørgsmål 1 og 2 udfyldes om aftenen før sengetid, mens spørgsmål 3 til 10 besvares om morgenen kort efter, du er stået op. Søvndagbogen skal udfyldes hver dag.

Det er svært at vide nøjagtigt, hvor lang tid det tager at falde i søvn, og hvor længe man er vågen om natten. Når dagbogen alligevel indeholder disse spørgsmål, er det fordi man ønsker, at du prøver at anslå disse tider (og ikke at du skal se på klokken). Hvis der sker noget specielt i løbet af natten, som ikke skyldes din narkolepsi, så noter hvad det er (sygdom, telefonopringning etc.)

Her følger lidt hjælp til at udfylde hvert enkelt spørgsmål. Et eksempel på hvert enkelt punkt er givet i selve dagbogen.

1. Kvalitet om dagen:

Brug skalaen i søvndagbogen til at vurdere, hvordan du har fungeret i løbet af dagen.

2. Søvn i løbet af dagen:

Alle søvnperioder udover din nattesøvn noteres, også om den var ufrivillig. Hvis du f.eks. sov foran fjernsynet i 10 minutter, skal du notere dette.

3. Hjælp til at sove:

Medtag alle former for sovemiddel, også dem uden recept. Noter også indtagelse af alkohol, specielt hvis det bruges som sovemiddel.

4. Sengetid:

Dette omfatter både det tidspunkt, du går i seng og det tidspunkt, hvor du slukker lyset. Hvis du går i seng kl.22.45 men først slukker lyset kl.23.15, skal begge tider noteres.

5. Indsovningstid:

Giv din bedste vurdering af hvor lang tid du tog om at falde i søvn, efter at du slukkede lyset.

6. Antal opvågninger:

Noter antallet af opvågninger om natten, som du husker.

7. Varigheden af opvågningerne:

Angiv så godt du kan, hvor længe du var vågen i hver af de nattelige opvågninger. Hvis dette er umuligt, så angiv ca. hvor længe du var vågen i alt i løbet af natten. Du skal ikke medregne tiden fra du vågner om morgenen til du står op, da det fremgår af spørgsmål 8 og 9.

8. Vågenhed om morgenen:

Her noteres det tidspunkt du vågnede om morgenen, uden at sove igen. Hvis du vågnede kl. 04.00 men sov igen en kort periode (f.eks. fra 06.00 til 06.20) så noteres 06.20.

9. Tidspunkt du stod op:

Her noteres det tidspunkt du stod op den morgen.

10. Søvnkvalitet:

Brug skalaen i søvndagbogen til at notere, hvordan du oplevede kvaliteten af din nattesøvn.

Kilde: Dansk Narkolepsiforening juni 2013